First days in paradise...

12 september 2012 - Point Blanche, Nederlandse Antillen

Bon nochi!

Hier even een update from the Friendly Island…

Na een goede vlucht, zonder gekkigheid, zijn we dan aangekomen in Sint Maarten. Daar werden we al opgewacht door Georgette van het stagebureau, die ons vervolgens naar ons appartement heeft gebracht. Het appartement ligt aan de andere kant van het eiland, wat overigens maar een klein half uurtje rijden is. Het appartement is best prima, maar erg oud! Maar goed, allebei een eigen kamer met 2 persoonsbed, zwembad, meerdere terrassen en voor mij helemaal gunstig, aangezien mijn stageplek op 500 meter afstand ligt! Wij waren er wel tevreden mee, totdat ons huisgenootje Tamara vertelde dat er wel betere huisvestingen te verkrijgen zijn voor hetzelfde geld. Zij had toevallig al via haar stageplek kunnen regelen dat ze in een nieuw appartement kan intrekken, waar nog 3 plaatsen over zijn! Het ligt iets gunstiger op het eiland, is nieuwbouw, en daarbij is het ook een erg veilige buurt. Kortom, wij gaan met haar mee als we deze maand hebben ‘uitgezeten’. Gelukkig hebben we maar 1 maand aangegeven bij onze huurbaas, waardoor we nog alle kanten op kunnen!

Een auto is hier echt een must op het eiland. Zonder kom je eigenlijk nergens, en als je er komt ben je zeiknat van de hitte. Aangezien Tamara hier al 2 weken zit, had ze ondertussen ook al een auto aangeschaft. Dit is erg prijzig ($500 per maand) waardoor we hem vanaf nu zullen delen met z’n drietjes. Daar waren we heel erg blij mee, aangezien het niet fijn is om zulk soort dingen te regelen in deze hitte, zonder auto.

Ook de boodschappen zijn hier bizar duur. Het is gemiddeld zo'n 3x zo duur als de Nederlandse AH, mits je goed zoekt. Yoghurt is bijvoorbeeld $5 voor een halve liter, terwijl sigaretten voor $0.80 te verkrijgen zijn. Alle slechte producten zijn goedkoop, alle goede duur.  Een beetje aanpassen dus!

Maandag kwamen we al om 13:30 lokale tijd aan, waardoor we die dag nog veel tijd hebben gehad om het eiland te gaan verkennen. We waren erg moe en hadden op dat moment nog geen auto, dus zijn we maar gaan lopen naar Philipsburg, wat op zo’n 15 minuten lopen afstand ligt. Ondertussen even wat lekkers gehaald, en neergeploft op het strand. Even bijgekomen, en gezwommen in de zee. Heerlijk!

De volgende dag zijn we weer op pad geweest, maar nog steeds waren we erg moe. Eerst dus nog even op het strand gelegen en wat gegeten, waarop we vervolgens even de stad in gingen. Daar kwamen we Tamara tegen, die haar auto even niet nodig had, en wij deze meekregen voor de rest van de middag! We zijn direct gaan rijden, op de bonnefooi, want borden kennen ze hier niet en een goede kaart hadden we nog niet in ons bezit. Met het idee dat we naar het westen reden, reden we rechtstreeks naar het noorden toe haha. Maar goed, het eiland is zo klein dat je binnen een kwartier (als er geen file staat) al weer aan de andere kant van het eiland bent. Zo waren we nog even een strand gaan bezoeken, waar het heerlijk rustig was en we nog even hebben gerelaxed. Om 17:00 uur zouden we Tamara van haar werk halen. Ondertussen even wat boodschappen gaan doen en pannenkoeken gegeten in ons appartement.

De mensen hier zijn geweldig. Iedereen groet je, ze komen even een praatje met je maken en zodra ze erachter komen dat je hier woont krijg je overal korting op en zijn ze je beste vriend. Welkom voelen we ons hier 100%!

Aangezien Tamara hier al 2 weken zit, heeft ze ook al meerdere mensen leren kennen die hier ook stage lopen. Ze nam ons die avond dus ook mee naar de dinsdag avond stapavond in ‘La Bamba’, een salsa bar op het strand. Super gezellig, en veel nieuwe mensen leren kennen. Vroeg naar huis gegaan want ik heb nog aardig last van mijn jetlag helaas..

De volgende dag mijn 1e stage dagje! Kort dagje, aangezien ik alleen voor de introductie langskwam. Ik ga hier een HR stage doen bij de Port of St Maarten. Er is op dit moment van alles gaande binnen het bedrijf en er zijn heel veel verschillende projecten waar ik aan mee kan helpen, wat precies gaan we volgende week bespreken. Ontzettend leuke stageplek, leuke stage begeleidster, veel te doen en een geweldige locatie. Het kantoor zit midden op het cruise terrein, waar alle toeristen door komen nadat ze van het schip af komen. Zie het voor je als een klein dorpje met allemaal kleine winkeltjes, poppenhuisjes en carribische bandjes. Hier ga ik het dus wel even volhouden! Al direct een hele hoop leeswerk mee naar huis gekregen, dus daar ga ik nu maar aan verder.. morgen weer een half dagje werken en de overige staff ontmoeten!

Will keep you in touch!
Liefs, Mattinja

1. Malinda:
    13 september 2012
    Ik zag op facebook de link staan, dus eventjes je verslag gelezen. Super leuk! Heel veel plezier! X Malinda